Omen

Welkom in Heimar, een land geteisterd door oorlog en plagen

Laatste publicatie Politieke kaart door uw scribent public
Welkom in Heimar, een land geteisterd door oorlog en plagen waar vijf volkeren samenleven. De wijze Goliad, de waakzame Khaliërs, de uitbundige Ranae en de barbaarse Bhanda Korr hebben allen het hoofd gebogen voor de Noormannen uit Mannheim.
Maar overal dreigt gevaar. Diep in de wouden en ongerepte natuur dreigen mensen prooi te vallen aan bloeddorstige trollen. Op het water heersen de piraten en diep in de bergen zit een monsterlijk kwaad verstopt. Zelfs in hun dromen voelen mensen een dreiging, een gevoel van onbehagen. Het voelt alsof ze aan de rand van een diepe afgrond staan.

Kies je volk, en word deel van de geschiedenis.

Over Live Action Role Play

Een Live Action Role Play, afgekort tot LARP, is een rollenspel waaraan enkele tientallen tot honderden spelers tegelijkertijd in een verhaal meespelen. De spelers zijn allen bij het verhaal betrokken en de handelingen van de spelers zijn niet van tevoren vastgelegd, maar er zijn wel bepaalde richtlijnen. Elke speler heeft namelijk zelf een “personage” verzonnen en probeert naar de persoonlijkheid van dit personage te handelen. Spelers reageren op gebeurtenissen, waarbij bijna alle acties geïmproviseerd worden.

Locatie en spelwereld

Een LARP speelt zich doorgaans af op een groot terrein, vaak met een bos en enkele gebouwen waar gegeten en geslapen kan worden. Een LARP speelt zich over het algemeen af in een fantasiewereld. Onze LARP is een fantasiewereld van 100% eigen makelij, alhoewel er natuurlijk elementen in voorkomen die inspiratie gehaald hebben bij bestaande geschiedenis, boeken, films en andere bronnen.

Doel van het spel

De spelleiding (de “Crew”) heeft een hoofdplot verzonnen met mysteries en intriges. Spelers hebben echter geen van tevoren vastgelegde rol, en moeten improviseren binnen de spelregels. Omdat spelers grotendeels zelf bepalen wat ze tijdens een weekend willen bereiken en hoe ze dat willen doen, kan het gebeuren dat het hoofdplot gedurende een evenement op de achtergrond raakt, of zelfs herschreven moet worden vanwege gebeurtenissen die de spelleiding niet heeft voorzien.

Een LARP-spel kan het vervolg zijn op een vorig evenement. Dan is het hoofdplot ook een logisch vervolg op het vorige, gecombineerd met de gebeurtenissen die zich toen afspeelden. Onze vereniging zal proberen één of twee keer per jaar een evenement te organiseren, waarbij het verhaal verder evolueert. Het kan zijn dat er in het spel tijd tussen twee evenement is verstreken of dat we direct starten nadat het vorige evenement is afgelopen.

Doel van het spel is niet om “te winnen”, maar om het personage waar mee gespeeld wordt, te laten “groeien”. Per evenement dat je personage overleeft wint het ervaringspunten waarbij nieuwe vaardigheden kunnen worden aangekocht.

Een personage verzinnen

Over het algemeen stelt een speler voorafgaand aan een LARP-evenement een personage samen. Dit kan je zelf doen nadat je alle informatie op onze site hebt gelezen of je kan contact met ons opnemen zodat we samen over je personage kunnen brainstormen.

Eerst zal je kiezen tot welk volk je behoort. Elk volk heeft zijn eigen voor- en nadelen. Daarna kies je de klasse van je personage. Deze twee keuzes zullen grotendeels de positie van je personage in de wereld bepalen. Speltechnisch laten we je daarna een vast aantal “vaardigheidspunten” uit een vooraf opgestelde lijst met vaardigheden kiezen. Elke vaardigheid kost een zeker aantal punten. Er kan dus slechts een beperkt aantal vaardigheden worden uitgekozen, die uiteindelijk mede bepalend zijn voor de keuzes en handelingen van het personage tijdens het spel. Uit welke vaardigheden gekozen kan worden hangt af van de klasse van je personage.

Kostuums

Spelers dragen een kostuum dat bij hun personage en bij de spelwereld past. Spelers kunnen hun kleding zelf maken, of kopen bij winkels die gespecialiseerd zijn in toneel- en/of LARP-kostuums. Figuranten krijgen van de organisatie de nodige kostuums en wapens ter beschikking, hoewel we figuranten ook steeds zullen bemoedigen om zelf een kostuum en/of props mee te nemen om zijn of haar personage meer kleur te geven.

Regels

Iedere LARP-groep heeft zijn eigen spelregels. Onderstaande basisregels worden echter door ons en vrijwel alle groepen gehanteerd:

Gevechten en wapens

Gevechten tijdens een LARP worden doorgaans uitgespeeld door met speciale, veilige wapens te vechten. Deze wapens zijn meestal gemaakt van schuimrubber bedekt met latex en worden voor aanvang van een evenement gekeurd door de spelleiding. Doel hiervan is om te controleren of de wapens veilig genoeg zijn om spelers mee te slaan zonder ze effectief te verwonden. Over het algemeen mogen wapens niet te hard zijn, geen scherpe uitsteeksels hebben en geen punt die in een oogkas past. Sommige LARP-groepen staan uit het oogpunt van veiligheid geen (kruis)bogen toe, bij ons zijn ze wel toegestaan mits ze aan bepaalde veiligheidsvoorschriften voldoen.

Time-Stop, Time-In en andere begrippen

Alles dat met het spelgebeuren zelf te maken heeft wordt “binnenspel” genoemd. Alles wat er buiten valt wordt “buitenspel” genoemd. Dit geldt voor zowel acties, als locaties, als informatie.

Crewleden of sommige figuranten kunnen ook situaties  binnenspel of buitenspel verklaren door middel van afgesproken roeptermen (“Time-Stop” = Het spel wordt stilgelegd en iedereen blijft ter plaatse staan terwijl de organisatie zaken aanpast of regelkwesties oplost. “Time-In” = het spel start terug op en spelers hervatten de acties van hun personages vanaf het punt waar er Time-Stop werd geroepen). Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer buitenspel zaken worden controleert, of de veiligheid in het gedrang komt. (Een wild gevecht in de buurt van prikkeldraad, bijvoorbeeld.)

Buitenspel informatie is informatie die de speler zelf kent, maar zijn/haar personage niet. De betreffende informatie mag dan ook niet binnenspel gebruikt worden. Het binnenspel gebruiken van buitenspel kennis wordt ook wel meta-gamen genoemd, en is altijd een reden tot sancties omdat er eerlijkheid verwacht wordt van alle deelnemers.

Veiligheid

Veiligheid staat bij LARP hoog in het vaandel; vechtscènes als het donker is of in een gesloten ruimte zijn over het algemeen niet toegestaan omdat het risico op ongelukken veel groter is; mocht een gevecht ontstaan op een risicolocatie (bv. vlakbij prikkeldraad, of waar veel wortels liggen), dan wordt het spel stilgelegd met een zgn. Time Stop en wordt het gevecht verplaatst naar een veiligere locatie. Wapens worden gecontroleerd voor het evenement op hun veiligheid. Een zwaard moet bijvoorbeeld niet te zwaar zijn en de kern mag niet voelbaar zijn. Het hele wapen moet een zacht omhulsel hebben behalve het handvat.

Ons evenement heeft ook een EHBO-verantwoordelijke, met een goed aangevulde EHBO koffer. In het uitzonderlijke geval van een blessure tijdens het spel wordt het spel dadelijk stilgelegd en de EHBO-verantwoordelijke neemt de geblesseerde mee naar een plaats waar er verzorging kan worden toegediend. Als er ernstige verwondingen voorvallen wordt er een rit naar het dichtstbijzijnde hospitaal verzorgd.